Fysisk aktivitet

Det er aldri for sent å begynne trene. Også etter fylte 50 år kan du forlenge livet ved å starte med fysisk aktivitet; selv jevnlige spaserturer øker overlevelse hos eldre. Og selv om du røyker og har høyt blodtrykk, vil dine leveutsikter bli bedre om du er fysisk aktiv. Ekstra effekter av treningen er økt muskelmasse, mindre tap av beinmasse og mykere ledd og muskulatur.

Du kan trene hjertet på samme måte som annen muskulatur i kroppen. Hyppig trening bedrer hvilepulsen, blodtrykket og pumpekapasiteten per hjerteslag.

Regelmessig aktiviteter som spasering, jogging, svømming, dans, sykling og aerobic er veldig bra treningsformene for hjertet.

Høyt blodtrykk
Trening holder blodårene myke og elastiske, og senker blodtrykket. Inaktive har større risiko for å utvikle høyt blodtrykk enn personer som trener regelmessig. Også her er det moderat fysisk aktivitet som er mest effektivt. Studier har vist at en del personer som tidligere brukte medisiner mot forhøyet blodtrykk kunne slutte med dem hvis de kom i gang med regelmessig fysisk aktivitet.

Bevegelsesapparatet er skapt for å beveges, og det er fordelaktig for både muskler, bein og ledd å holde seg i aktivitet. Trening holder musklene elastiske, leddene myke og øker kalkholdigheten og styrken i skjelettet. Går du ned i vekt, minsker også belastningen på store ledd og skjelettet. Trening forebygger slitasjegikt, osteoporose og kroniske muskelplager/smerter.

Og ikke nok med det!
Trening har positive effekter på forstoppelse, overvekt, muskelstyrke, reaksjonstid, humør og seksualliv. Så det er mange gode grunner til å komme seg opp av sofaen og bli mer fysisk aktiv i hverdagen. Det er lettere å være aktiv og være motivert hvis det er lystbetont og gøy, så finn ut hva du syns er gøy å gjøre og sett igang:)

Gjør treningen til en dagligdags aktivitet, og lev friskere, bedre – og lengre!

Leave a Reply