Massasje

Massasje er både beroligende, behagelig og en effektiv måte å løse opp i anspent muskulatur og redusere muskelsmerter. Den har både rehabiliterende og forebyggende effekt. Den påvirker blod- og lymfesirkulasjonen, øker hormonproduksjonene, stimulerer muskulaturen og øker utskillelse av avfallsstoffer i kroppen som gir smidigere og mer elastiske muskler. Massasje og berøring påvirker hele kroppen både fysisk og psykisk, vitenskaplige studier viser at det påvirker immunsystem og vi blir bedre rustet mot sykdom. Den gir mental avspenning og overskudd, reduserer stress tilstand, har en avslappende og behagelig virkning på kroppen.

Den svenske forskeren Lenita Lindgren mener at såkalt berøringsmassasje (en rolig form for massasje med forsiktig trykk) kan redusere angst hos syke mennesker og stress hos friske mennesker. Massasjeformen aktiverer visstnok et område i hjernen som er knyttet til følelser, glede og velbehag. Området har et stort antall morfinreseptorer og aktiveres når kroppen frigjør sine egne endorfiner.

Berøringsmassasje kan gi velbehag, redusere angst og stress hos mottageren. De som fikk massasje ble roligere, mens blodtrykk og puls gikk ned.

Massasje kan også bidra til følgende

-Fjerne opphopede avfallstoffer i muskulaturen.
-Påvirker og gjør bindevevet smidig
-Næringsopptaket i muskulaturen øker
-Gjør spent muskulatur myk og elastisk
-Strekke muskler
-Stimulere nervesystemet
-Øke bevegelse i leddene
-Avstressende og beroligende
-Motvirker spenninger ved smertetilstand
-Øke blod- og lymfesirkulasjonen
-Gi energi
-Dempe uro og angst
-Øker konsentrasjonen og bedrer søvnkvaliteten
-Dypere og bedre pust
-Øke selvtilliten
-Styrke immunforsvaret
-Stimulere huden

Leave a Reply